Шановні старшокласники! Дані "поради" є
проявом щирого бажання допомогти повнішій реалізації ваших здібностей, вашому
прагненню бути поміченими і почутими, сміливо і впевнено йти назустріч вимогам
часу. Ви беретесь за виконання наукової
роботи! Вам необхідно не просто прочитати та переказати матеріал, а самостійно підібрати потрібну літературу,
проаналізувати, узагальнити, довести на прикладах, можливо доповнити, виразити
своє ставлення!
Наші поради юному науковцю:
1. Чітко визначся з секцією, на яку ти
будеш подавати свою науково-дослідницьку роботу.
2. Чітко визначся з метою роботи. Подумай, що тебе взагалі цікавить найбільше. Який
профіль, предмет, проблема? Бажано, щоб тема твоєї наукової роботи співпадала з
профілем навчання того ВУЗу, в якому ти хотів би навчатися по закінченню
освітнього закладу. Обирай таку тему роботи, яка була б перспективною,
актуальною, над якою б ти працював 2 – 3 роки.
3. Дотримуйся єдиних стандартних вимог
щодо оформлення роботи, титульного аркушу, списку літератури, цитат, посилань
на джерела.
Робота повинна бути виконана державною
мовою.
Тематика
науково-дослідницьких робіт не обмежується. Робота повинна відповідати правилам
оформлення дисертаційного дослідження – Державний
стандарт України. ДСТУ 3008-95 (“Документація. Звіти у сфері науки і
техніки. Структура і правила оформлення”, бюлетень ВАК України. Спецвипуск,
2000).
Об'єм роботи не повинен перевищувати 30
сторінок друкованого тексту.
Кожна робота повинна ґрунтуватись на певній
науковій базі (посилання на відповідну літературу її перелік) і відображати
власну позицію дослідника. Наукова база зазначається в кінці роботи у вигляді
списку використаної літератури.
Наукова робота обов'язково підлягає оцінці
відповідними фахівцями (досвідченим вчителем, науковцем, спеціалістом певної
галузі).
Учень повинен мати 2 примірника своєї роботи:
один здається до конкурсу і не повертається, другий – залишається у учня і на
його основі здійснюється захист.
4. Наукове
керівництво твоєї роботи.
Керівником може бути твій
вчитель, викладач ВНЗ, керівник гуртка, працівник будь-якої установи, мама чи
тато – головне, щоб це були фахівці з даної теми, люди які володіють навичками виконання
науково-дослідницької роботи. Наукових керівників може бути один чи
більше.
5. Якісний підбір літератури та
інших матеріалів для роботи- запорука успіху! Доклади максимум зусиль до
знаходження та підбору матеріалів для роботи. Звертайся до великих центральних,
вузівських, спеціалізованих бібліотек, користуйся тематичними каталогами в них.
Звертайся за консультацією до бібліотекарів.
6. Знайди найбільш оптимальний та
продуктивний спосіб роботи з літературою.
Читаючи літературу, одразу
відмічай потрібне, виписуй в робочий зошит назву книги, сторінку та що саме
тебе зацікавило. Використовуючи цитати, обов’язково вказуй автора та
джерело інформації. Поважай чужу думку.
7. Дотримуйся структури наукової
роботи.
Вона складається з:
-
титульного
листа;
-
змісту
(із зазначенням розділів та сторінок роботи);
-
вступу
(із зазначенням мети і актуальності проблеми);
-
основної
частини (по розділах відповідно до змісту);
а) аналіз стану проблеми на
момент дослідження;
б) експериментальна
частина;
-
висновку
(до якого дійшов автор);
-
списку
літератури;
-
рецензії
наукового керівника.
8. Рецензії – відгуки на учнівську
науково-дослідницьку роботу МАН.
Рецензій або відгуків на науково-дослідницьку роботу
може бути кілька від учителів, наукових працівників вузів чи інших установ.
Обов’язковим є відгук від керівника роботи,
прізвище якого вказане на титульному листі роботи.
Рецензія чи відгук повинні мати підпис
наукового керівника та печатку установи,
де він працює.
9. Проаналізуй критерії оцінювання обласного
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН.
Критерії оцінювання
науково-дослідницької роботи (заочний тур):
1.Складність, науковість, повнота
розкриття: визначені
мета, задачі, об’єкт, предмет, методи дослідження; мета та зміст роботи
відповідають тематиці обраній секції; актуальність дослідження аргументована;
основна частина роботи відповідає меті та задачам дослідження, а висновки є
результатом проведеного дослідження; розділи пов’язані за змістом та логічно
переходять попередній в наступний; кожний розділ завершується коротким висновком
.
2.Аргументованість висновків: висновки випливають зі змісту роботи, є
доведеними та розумними ; робота містить достатній перелік використаних джерел
(не менш 20), до яких входять нормативні акти, підручники, наукові статті,
статистичні дані тощо.
3.Актуальність та елемент творчості: робота містить проблему, яку визначає автор, а потім або
пропонує шляхи чи перспективи вирішення проблеми, або аналізує стан вирішення,
або пропонує аргументовану власну точку зору, або приєднання до точку зору
якогось автора тощо; робота не є
плагіатом або компіляцією, що не має творчого елементу.
4.Стиль, грамотність: зміст роботи доступний та цікавий; в
роботі нема грубих помилок, недоведених
суджень, повторів та зайвих відступів, що не пов'язані із задачами дослідження
5.Якість оформлення: додатки до роботи доцільні та зрозумілі;
робота виконана українською мовою, оформлення відповідає вимогам, текст роботи
не перевищує 30 сторінок; робота супроводжується рецензією.
Велике
значення має вміння захистити свою роботу, де крім досконального знання
матеріалу по темі, необхідно володіти навичками ораторського та акторського мистецтва. Для доповіді-захисту автору роботи надається 7 хвилин, і для
відповідей на питання – 3 хвилини;
Конкурс-захист
передбачає:
·
аргументація вибору теми та розкриття з урахуванням
власного вкладу дослідника;
·
логічність, чіткість, лаконічність викладання матеріалу
використовувати наочних посібників ;
·
повнота, вичерпаність відповідей;
·
культура мовлення;
·
активна кваліфікована участь у веденні дискусії .
Зауваження до учасників конкурсу
·
одну
роботу не можна подавати водночас на різні секції;
·
не
доцільною є участь одного учня у декількох
секціях;
·
колективні
роботи (у співавторстві) не приймаються;
·
учні
10-11 класів подають науково-дослідницькі роботи (на обласний конкурс);
(реферати, компіляції, плагіат – не
приймаються);
·
рефератні
роботи приймаються лише від учнів 8-9 класів (на окремий конкурс);
П А М ’ Я Т К А
учаснику конкурсу-захисту (з досвіду роботи МАН )
·
Оратор-початківець
повинен запам’ятати текст
виступу після кількаразового його повторення.
·
Якщо
ви сумлінно підготуєте виступ, то впевнитеся у своїх силах і таким чином
відвернете одну з причин хвилювання.
·
Зовнішній
вигляд, поведінка та манери спілкування повинні відповідати конкретній ситуації.
·
Бережіть
голос за кілька днів перед виступом. Уникайте голосних вигуків, пиття холодних
напоїв, розмов на морозі, тощо.
·
За
кафедрою займіть зручну позу, огляньте слухачів, але говорити не поспішайте.
Відтак глибоко вдихніть і в повільному темпі починайте говорити.
·
Будьте
впевнені в собі, але впевненість не повинна переходити в самовпевненість.
·
Не
виставляйте напоказ особисті хвилювання.
·
Не
ставте під сумнів значимість виступу, не знижуйте свій престиж вибаченням з
приводу того, що не зовсім готові, не вмієте говорити, чи маєте мало часу.
·
Коли
треба заглянути в рукопис виступу, опустить очі, але голову не нахиляйте.
·
Будь-які
рухи, пози, жести, міміка виправдані лише в тому разі, коли вони не притягують
надмірної уваги слухачів.
·
Силу
голосу пристосовуйте до акустики і розмірів приміщення.
·
Не
бійтеся роботи паузи. Намагайтеся не заповнювати паузи різними звуками
(“е-е-е”, “ну” та ін.).
·
Не
затягуйте промову, тому що вершина уваги слухачів знаходиться на середині
відрізку часу, який відведений для виступу.
·
Не
порушуйте регламент: це може викликати протест аудиторії.
·
Найкращий
темп усного виступу – 75-85 слів за хвилину. Але потрібно час від часу
змінювати темп мовлення як засіб активізації уваги слухачів.
·
Чергуйте
довгі речення з короткими. Довгі речення важко сприймати й розуміти.
Нагромадження коротких речень одне за одним робить мову монотонною.
·
Основна
думка повинна завжди висловлюватися головним реченням, а не підрядним.
·
Не
забувайте, що порівняння, приклади й малюнки допомагають краще зрозуміти суть
справи.
ПАМ'ЯТКА РЕЦЕНЗЕНТУ
Завдання рецензента полягає у тому, щоб
науково і об'єктивно обгрунтувати можливість або неможливість допуску до участі
у обласному конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої
академії наук України. При написанні рецензії слід керуватися вимогами до науково-дослідницьких робіт
(ДСТУ 3008-95 "Документація. Звіти
у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення", бюлетень ВАК
України, спецвипуск, 2000) учнів-членів та до їх оформлення, а також
враховувати нижчевикладене.
Рецензія повинна містити наступне:
·
оцінка
наукового спрямування, практичного значення роботи, зазначення її позитивних і
негативних сторін;
·
наскільки
задовільно з методичної сторони розроблена тема, чи правильно ілюстрована, чи
зрозумілий графічний матеріал, наскільки ілюстрації відповідають змісту
рукопису, чи не перевантажений рукопис малюнками, формулами, розрахунками,
таблицями та ін.;
·
чи
відповідає матеріал роботи сучасному рівню науки, як використана новітня
література по темі, чи немає посилань на застарілі видання, чи враховані чинні
стандарти, норми, технічні умови тощо;
·
чи є
у роботі дискусійні питання (наскільки вони необхідні);
·
чи
точні формулювання, дати подій, посилання на джерела, чи одноманітна
термінологія. Якщо є неточності, то необхідно відмітити неточні і невірні
формулювання.
·
чи
можливо скорочення обсягу роботи без збитків для її якості. Якщо скорочення
доцільне, то слід вказати по тексту та ілюстраціям, що може бути виключено,
скорочено або перероблено;
·
чи
зрозумілий і доступний текст для читачів, на яких розрахована робота;
·
в
чому перевага роботи у порівнянні з раніш опублікованими виданнями;
·
чи не
дублює робота існуючи видання;
·
чи
нема в роботі матеріалів, які включені без посилань на літературні джерела
(плагіату).
Рецензія обов'язково повинна мати грунтовний висновок із одним з формулювань:
▼ робота може бути рекомендована до участі у конкурсі-захисті;
▼ робота не може бути рекомендована до участі у конкурсі-захисті.
При цьому
кожен з висновків грунтовно підкріплюється посиланнями на аналіз роботи, який
рецензент подає у попередньому тексті з позитивного боку, або з означенням
недоліків та недоробок.
Рецензія підписується, вказується прізвище, ім'я, по батькові рецензента,
його посада і місце постійної роботи. Рецензія засвідчується підписом і
печаткою відділу кадрів за місцем роботи рецензента.
Немає коментарів:
Дописати коментар