Патріотичне виховання завжди було однією з головних
цілей побудови громадянина незалежної України. Скільки розроблено документів,
державних програм, але, на мою думку, саме особистий приклад вчителя, класного
керівника може вплинути на становлення молодого патріота.
Мета моєї статті розкрити, на своєму прикладі, роль
вихователя як людину яка веде за собою, а не як складову освітньої системи.
Починаючи свою педагогічну діяльність у 2001 році я
спирався на краєзнавство і пошук на уроках історії героїчних образів. Не слід
забувати і про виховні години, що посилювали в учнях сприйняття пізнання самих
себе, оцінювання свого вибору як частини народу. Саме це, торкнутися історії
малої Батьківщини та емоційного сприйняття вчинків людей, які залишили свій
слід могли привести до бажаного результату — сформувати почуття обов’язку та
відповідальності перед державою. Наприклад, учні п’ятих класів залюбки малюють
родове дерево, лінію часу з датами народження родичів, герб родини.
Розповідаючи та пояснюючи свої зображення перед однокласниками я бачу як вони
пишаються своїм походженням.
Найбільш поширеним прийомом стало включення місцевого
матеріалу у розповідь під час якої важливо звертатись до учнів з питаннями, що
активізують їхню увагу, змушують мислити, дозволяють вчитись співставляти факти
історії та історії рідного краю і робити висновки. Так, наприклад, на уроці
7-го класу описується «княжий путь» Володимира який налічував 11 зупинок —
річки Сейм, Реть, Ретик, Есмань, Осота, Шостка, Івотка, Свєса, Свяга, Знобь,
Неруса, а потім попросити учнів знайти на мапі і показати його.
Учні 9-11 класів проводять активну краєзнавчу пошукову
роботу. Наприклад, робоча група в складі М.Черепанова, О.Кудлаєва, В.Цимбалюка
презентували результати дослідницької роботи у статті «О том, что хранит
мемориал славы» (Полесье — 2010 — № 8 (12583) — С. 4), а робоча група учнів в
складі Т.Пальчикової, Л.Турок, М.Черепанова, С.Щербинського презентували результати
дослідницької роботи у статтях «Мэр Шостки 1953-1957» (Вовремя — 2010 — № 44
(314) — С. 5) та «Мэр Шостки 1961-1967» (Вовремя — 02.02.2011 — № 5 (327) —
С.5). Саме в краєзнавчому напрямку учні пишуть роботи МАН. За попередній
навчальний рік О.Тапеха написав роботу у відділені історія «Історичний поступ
міста Шостка», а учениця «ШНВК: спеціалізована школа І-ІІ ступенів-ліцей ШМР Сумської
області» В.Євченко, у якої я був співкерівником роботи у відділенні літературознавства,
фольклористики та мистецтвознавства роботу «Народна іграшка як оберіг для
військових в умовах повномасштабного вторгнення агресора на територію України».
До речі, ця дитина з доробленою роботою посіла перше місце в Всеукраїнській
науково-методичній конференції ШІСумДУ «Освіта, наука та виробництво: розвиток
та перспективи».
Доцільно влаштувати зустріч з людьми, яким не байдужа
історія рідного краю. Мої учні постійно спілкуються з цікавими особистостями
Шостки. Це — краєзнавці В.Кириєвський, В.Терлецький, письменниця Є.Гончаренко
та інші. Під час вивчення теми «Вплив процесів модернізації на повсякденне
життя та світогляд населення України» урок з учнями 9-х класів проводили
співпрацівники краєзнавчого музею.
У 2014 р. дев’ятикласниця мого класу Г.Пригаро — переможець
міського конкурсу «Кращий учень» у номінації «Кращий пропагандист здорового
способу життя», а після відвідання в бібліотеці ім. Л.Толстого відкритого
заходу присвяченому героям Крут Г.Кожедуб і В.Керова написали статтю «Героями
не народжуються» (Вовремя — 05.02.2014 — № 6 (481) — С. 5).
У 2015 році Владислав Гайтина посів ІІ місце в ІІ турі
краєзнавчої вікторини «Рідна Сумщина».
У 2017 році Борис Богомаз — учасник обласного творчого
конкурсу «Моя Україна — соборна, вільна, неподільна!»
До речі, моя участь у міських заходах таких як «Запорозька
Січ і Гетьманат періоду Руїни. Сучасне бачення проблеми і взаімодії» 2010, «Історія
заснування і діяльності музею К.Д.Ушинського в селі Богданка на Шосткинщині»
2014, «Пантелеймон Куліш в історії української культури» 2016, «День
Соборності» 2019, «Герої не вмирають» (присвячену подіям революції Гідності)
2020; у відеопрограмі ТРК «Акцент» «Актуальна камера», щодо доцільності змін
слів у державному гімні 2011, інтерв’ю для програми «З днем Конституції
України» ТРК «Телеком-сервіс» 2018 сприяла залученню учнів до вивчення
патріотичного минулого. Крім того я був упорядником альманаху вчителів історії
міста «Краєзнавчі сторінки малої Батьківщини» (Шостка, 2013. — 36 с.). А
загалом, на сьогодні, маю більше тридцяті друкованих робіт.
Саме робота за сумісництвом молодшим науковим
співробітником відділу фондів Шосткинського краєзнавчого музею у 2010-2021
роках дала мені можливість знайомити дітей з історією на основі краєзнавчого
туризму. З останнім класом, до початку війни, відбулися подорожі учнів до
музеїв селища Руднєво та декількох міст (Конотоп, Чернігів, Путивль). А що
краще може залучити до патріотичного виховання ніж підняття на вершину Говерли?
24 лютого 2022 року змінило все. З початком
повномасштабного вторгнення я волонтер в громадській організації «Волонтерський
Центр Шостка-ДОБРО». Центр займається допомогою військовим, ВПО, родинам
загиблих, а в перші місяці — надання мешканцям міста гуманітарної допомоги.
Більш докладно ви можете ознайомитися з діяльністю Центру у Facebook.
Поєднання волонтерства з роботою вчителя закріпило для
мене бачення патріотизму, як основи для виховання громадянина України. До діяльності
Центру залучається підростаюче покоління. Студенти університету організовують
ярмарки. Молодь технікуму та училищ тримає прапори на похованні шосткинців.
Юнаки та дівчата з різних навчальних закладів міста організовують тематичні
свята для малечі, класами плетуть маскувальні сітки, роблять окопні свічки.
Учні початкової школи та 5-6 класів активно малюють побажання захисникам,
збирають «Скриньки вдячності», пластикові кришки для виготовлення протезів й
хвостовиків для снарядів на 3D принтері. Зібрані каштани та жолуді учнями та
батьками шкіл міста дали на допомогу військовим більше ста тисяч гривень.
В плані виховної роботи ШСШ І-ІІІ ступенів №1 ШМР
Сумської області з 2022 навчального року в пункті 2.6 за «Грудень» зазначено
проведення 05.12: «Відеопідтримка «Волонтери янголи добра» до Міжнародного Дня
волонтерів. Зустріч з Ф.П. Пушкарем. Допомога ЗСУ».
Наприкінці роботи згадується сумний жарт березня 2022
року щодо можливого захоплення росіянами міста Шостка моєї однокласниці,
військовослужбовиці: «Тебе розстріляють не тому що ти волонтер, тебе
розстріляють бо ти учитель історії».
У мене попереду, я сподіваюсь, є час, що зосереджений
на вирішенні лише одного, але настільки нагального питання: чи вдасться мені
достукатися до нового підростаючого покоління та сприяти вихованню справжнього
патріота українського народу? Ви запитаєте: чому це важливо? Я можу відповісти —
тому, що саме вони через десятиліття будуть визначати долю країни та рівень
нашого життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар